Bylo, nebylo, jednoho dne jsme se rozhodli, že se podíváme do vysněného Peru. A tak jsme se vypravili do vod googlu a jali se hledat letenky. Nakonec, jako vždy, jsme skončili na stránkách Student Agency. Do Peru jsme se chystali v listopadu, což je začátek dešťové sezóny a letenky tak začaly lehce zlevňovat. V Peru jsme chtěli strávit měsíc a na náš termín byly k dispozici nejlevnější letenky za 17.000Kč. Nevýhodou však bylo, že se jednalo o let se 3 přestupy a celkovou dobou letu necelé 3 dny. Z podobných akcí jsem už vyléčený, protože obdobnou kombinaci letů jsme absolvovali už do Guatemaly. A byl to zážitek, bez kterého bych se klidně obešel. Navíc jeden z přestupů byl v USA, což jsem odmítal absolvovat. A tak jsme se rozhodli připlatit si za rychlejší let s 1 přestupem a vyhnout se tak USA. Dražší letenky vycházely na 26.000Kč vč. všech poplatků a letělo se tam s KLM a zpět s Air France. V ceně letenky byla dobrovolně zahrnuta i jedna nenápadaná položka v hodnotě 49Kč pod názvem Travel Asistent.
Váš let byl zrušen
Cesta do Limy byla bezproblémová. Odlétali jsme brzy ráno z Prahy s přestupem v Amsterdamu. V Limě jsme byli druhý den v 19 hod. místního času. Peru jsme si dokonale užili a chystali jsme se po měsíci domů. Poslední den jsme si řekli, že si uděláme radost, zajdeme nakoupit dárky a utratíme poslední rozměněné peníze za dobrej oběd. A tak jsme také učinili. Zašli jsme si do jedné vyhlášené restaurace, kde se na oběd čekají fronty a i my jsme si jednu asi hodinovou výstali. Měli jsme celkem čas a tak jsme nespěchali. Letadlo nám mělo letět v 9 večer. Oběd byl skvělý a my si jej vychutnávali při psaní posledních pohledů. Když tu nás z jídla vyrušila jedna nenápadná SMS. „Váš let byl zrušen“. Nevěřili byste mi, jak úspěšně se člověk může přidusit soustem chobotnice. Žádné další informace v SMS nebyly obsaženy. A tak jsme propadli takové malé panice. Zaplatili jsme za oběd a šli na hostel zjistit, co se stalo. Když jsem se připojil na e-mail, tak jsem měl od Air France zprávu podobnou té z SMS jen s tím rozdílem, že let nebyl úplně zrušen ale odložen. Ale opět žádné další informace – žádný čas ani termín přesunutí letu. Recepční z hostelu se připojil na chytrou stránku s přehledem letů a zjistil, že let byl odložen někdy na 8 hodin ráno druhý den. Přemýšleli jsme, jestli zůstat na hostelu a nebo se vypravit na letiště. Vyhrála volba letiště.
Hotel zdarma
Na letišti tou dobou vedla poměrně dlouhá fronta ke stolu Air France. A ve frontě vládla poměrně aktvní panika a hmatatelná nasranost. Tak nějak nikdo nevěděl, co se děje a kdy letadlo poletí. Po pár hodinách čekání se fronta začala hýbat – lidem začali přidělovat hotel a informaci o tom, že let poletí druhý den – čas nebyl specifikován. Po dalších několika hodinách čekání jsme přišli na řadu i my a i my jme dostali voucher na hotel a informaci o tom, že nás tam za chvíli všechny hromadně odveze autobus, který nás pak i další den hromadně odveze zpět na letiště. Hurá! Schromáždit jsme se všichni měli v hale. Což jsme poslušně udělali. Po další asi hodině čekání nám řekli, že máme jít čekat ven na parkoviště, kam jsme se jako řada mravenců odebrali. A zase jsme čekali. V tu chvíli se jeden z pasažérů nasral poněkud víc a jal se řešit, proč stále čekáme. Zřejmě jeho nasranost zaskočila i místní flegmatické Peruánce a autobusy opravdu přijely. Tou dobou bylo něco po 22 hod. Na letišti jsme byli od 17 hod. Autobus nás zavezl do krásného hotelu, kde jsme zase čekali. Čekali a čekali. Po hodině čekání jsme dostali klíč od pokoje a informaci, že autobus nás odveze na letiště ve 4 hodiny ráno. Tou dobou bylo cca 23:30. Aby nás uklidnili, tak nám dali večeři – která byl skvělá. Nemusím asi psát, že jsem toho moc nenaspal. Ve 3 „ráno“ nás vzbudil pokojový telefon. Nasnídali jsme se, nasáčkovali nás do autbosu a jeli jsme zpět na letiště. A tam jsme čakali. A čekali. Letadlo mělo letět v 8 hod. ale mělo zpoždění. Nakonec jsme odletěli někdy po desáté hodině. Ten 12 hodinový let nám dali pěkně vychutnat. Jídlo jsme totiž dostali jen jednou hned na začátku letu. Ale to už nikdo neřešil. Každý byl rád, že sedí konečně v letadle a míří domů. Další cirkus nastal v Paříži, kam jsme přiletěli ve 3 ráno. Ti, kteří čekali na navazující let, nebyli zkrátka vpuštění na gate. Když jeden ze spolucestujících, jinak klidně vypadající pán, začal prostestovat a ptát se, proč nemůžeme opustit tu fajn chodbu a jít si sednout do haly, tak mu pan security odvětil, že nemá personál ale že když mu na něj dá pasažér peníze, tak ten personál zaměstná. Prostě Francouz. A tak jsme zase čekali. A čekali. Konečně jsme se dočkali a personál přišel do práce. A my byli vpuštěni do odletové haly. To, že mělo letadlo do Prahy zpodění, to asi zmiňovat nemusím. Zkrátka, domů jsme se dostali s dvoudenním zpožděním. A ve mně se nakumulovala nasranot dosahující bodu varu.
Řeším kompenzaci
Po pár dnech nasranost opadla a já už tu naši story vyprávěl jako další z veselých historek z Peru. Když jsem se o tom ale zmínil kamarádovi, tak ten mi řekl, že za podobnou příhodu dostal od pojišťovny zptáky peníze za letenky. A v tu chvíli jsem si vzpomněl na tu nenápadnou položku u letenek za 49Kč. A začal jsem to řešit. Nasranost se metamorfovala v myšlenku na pomstu.
Hned druhý den jsem zavolal na zákaznickou linku Student Agency a začal s nimi řešit možnosti kompenzace. Ze Student Agency mi poslali kód a nasměrovali mě na stránky click2claim.eu. Tam jsem vyplnil formulář žádosti o kompenzaci a připojil potřebné dokumenty – naskenované pasy, itineráře a letenky.
Snad za dva dny se mi ozvali e-mailem nazpět, že to vypadá nadějně a že mám nárok na kompenzaci. Chtěli pouze vyplnit a naskenovat plné moci a palubní lístky. Tak jsem učinil. Za pár dní se ozvali zpátky, že jsou skeny moc tmavé. Takže znovu a světleji. Za dalších pár týdnů se ozvali, že plné moci mám vyplněny „malým písmem“. To už jsem je chtěl poslat do prdele ale nějak jsem to skousl, plnou moc znovu vytiskl a znovu vypsal, naskenoval a znovu poslal. Za pár dní se ozvali zpátky, že děkují a že to jdou řešit. Pak se dlouho nic nedělo a já už na nějaké letenky zapomněl. Když pak přistál ve schránce další e-mail. Už jsem si říkal, co zase chtějí za blbost, když tu – žádost o kompenzaci byla schválena. „V zastoupení kolegyně je mi potěšením informovat Vás, že jsme obdrželi od společnosti Air France příslib úhrady částky 1200 EUR příslušné Vaší kompenzaci za zpožděný let. Úhrada na náš účet by měla proběhnout do 4 týdnů, následně bude likvidována směrem k Vám dle uzavřené Příkazní smlouvy.“ Tak to je hodně fajn, řekl jsem si s pocitem zadostiučinění.
Téměř přesně za 4 týdny mi ve schránce přistál další e-mail. „Je mou milou povinností Vás informovat, že dne 15.2.2019 jsme odeslali platbu na Váš účet ve výši 25 220,16 Kč. Tato částka je již po odečtení naší provize..“ A skutečně, na účet přistálo 25 220,16 Kč. Cítil jsem se, jakobych vyhrál válku nad Francií. Napoleon byl smeten a Filip IV. mi leštil boty. Krásný pocit.
Kompenzace funguje
Takže kompenzace za zpožděný let skutečně funguje. Pokud si připlatíte těch 49Kč, tak máte při úspěšné kompenzaci nižší provizi pro click2claim.eu – to je jediný rozdíl ale u vyšších částek poměrně zásadní. Při jednání to chce dávku trpělivosti ale hlavně to chce vytrvat. Schovávejte si v případě zpoždění palubní lístky – chtějí je doložit. Na stránkách click2claim.eu můžete najít poměrně dost informací o tom, za jakých podmínek máte nárok na kompenzaci – nemusí jít přímo o zrušený let ale stačí, aby byl váš let zpožděný. Roli hraje čas zpoždění (více jak 4 hod.) a vzdálenost destinací (600Eur při vzdálenosti nad 3500Km). Při zpoždění nad 3 hod. a vzdálenosti destinací 1500Km do 3500Km máte nárok na 400Eur. Do 1500Km se zpožděním nad 3 hod. pak máte nárok na 250Eur. Mimoto máte nárok na občerstvení a ubytování – ale to doporučuji zjistit si přesně, jak je to u konkrétních společností.
Kromě tohoto připojištění jsme měli cestovní pojištění u AXA. Také u cestovního pojištění si můžete připlatit pojištění za zpoždění letu. Zkusil jsem AXA oslovit ale nárok ná náhradu mi neuznali. Údajně to nebylo zahrnuto v mém pojištění – nicméně, pojištění jsem kupoval online přes srovnávač a na zrušení/zpoždění letu jsem se tam přímo zaměřil. Takže doporučuji číst si i následně smlouvy, které posílají na e-mail.